Privind spre viitor, privind în trecut #11
GRUPUL MARGINALII
Cu: Irina Costea, Cosmin Manolescu, Mihai Mihalcea
joi, 9 iulie 2020, 19:00
eveniment online în limba română
formular de înscriere
Institutul Prezentului (IP) prezintă o nouă ediție a seriei de conferințe Privind spre viitor, privind în trecut, dedicată în acest an mișcărilor din zona dansului și a performance-ului în anii 1990 în România. Seria urmărește să aducă în discuție demersuri artistice din urmă cu aproape 30 de ani, împreună cu contextul acestora, colective artistice (temporare) sau inițiative solitare ca soluții pentru un început de acțiune, uneori utopică, într-un teren neumblat pînă atunci. Istoriile artiștilor, adeseori invizibile, alături de rediscutarea unor materiale recuperate recent se vor afla în centrul acestor serii de conferințe. Pornind de la o serie de aspecte dedicate producției artistice și teoretice, dar și de la modul în care se desfășoară transferul, recepția și circulația conținuturilor, materialelor și conceptelor într-un context cultural sau într-o realitate geopolitică dată, conferințele Privind spre viitor, privind în trecut urmăresc să deschidă o dezbatere despre viața de apoi a acestor istorii și despre rolul asumat de artiști în remodelarea înțelegerii noastre cu privire la un viitor posibil.
Ediția Privind spre viitor, privind în trecut din 9 iulie este dedicată Grupului Marginalii și va avea loc online, pe platforma Zoom, cu participarea artiștilor Irina Costea, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea. Doritorii se pot înscrie la https://forms.gle/CHZnBeWE8kg6yNb27 pentru a primi link-ul evenimentului în avans.
Grupul Marginalii a fost inițiat în 1992 de dansatorii Irina Costea, Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea. Grupul a avut un caracter informal, cu o conducere pe orizontală, lucrul în interiorul colectivului reprezentînd o formă de cunoaștere prin auto-pedagogie, auto-coregrafiere și auto-reprezentare. Membrii Grupului Marginalii și-au propus un demers dezinhibat de căutare a unor limbaje personale de exprimare în zona dansului, fiind preocupați de găsirea unor noi modalități de relaționare cu spațiul („să desființăm ideea de cortină și uneori de scenă”), apropierea publicului, lucrul cu muzica experimentală sau impactul vizual al mișcării.
Colectivul a avut ca element de coagulare premergător experiența participării artiștilor la o serie de stagii în cadrul programului „La danse en voyage” (1991–1993), în care au fost implicați peste 20 coregrafi francezi care au susținut ateliere de formare și spectacole în România, între care o întîlnire importantă a fost cu artistul Dominique Bagouet, precum și lucrul la spectacolul „Le grand jeu” (1992), semnat de coregraful Christian Trouillas, în care au dansat Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea.
Grupul a funcționat pe proiecte, ca un colectiv în care fiecare artist semnează pe rînd coregrafia unui spectacol, iar ceilalți sînt interpreți. Între piesele și spectacolele realizate în perioada 1993–1995 se află: „Patru=unu” (1993), coregrafie colectivă pentru TVR; spectacolul „Despre fluturi fără aripi” (1994), cuprinzînd piesele „Simplu balans”, coregrafia Mihai Mihalcea, și „Fragmente din interior”, coregrafia Cosmin Manolescu; „Arbori: Cercuri de lemn rătăcite” (1995), coregrafia Florin Fieroiu.
Inițial, Grupul Marginalii a fost susținut financiar prin donații ale unor coregrafi și dansatori francezi. Ulterior, în perioada 1994–1995, artiștii au fost angajați în cadrul Theatrum Mundi (director Corina Șuteu), care a produs spectacolul de debut „Despre fluturi fără aripi” și care a susținut turnee la Oldenburg și Paris. În 1994, membrii grupului au beneficiat de burse la American Dance Festival în North Carolina, unde au lucrat cu o serie de coregrafi importanți ai scenei americane.
În 1995, o dată cu formalizarea juridică a grupului în „Asociația Culturală Grupul Marginalii”, Cosmin Manolescu s-a retras din colectiv, urmat apoi de Irina Costea, compania fiind continuată de Mihai Mihalcea și Florin Fieroiu pînă în 1998. Între proiectele de după 1995 se află: filmul „Zidul din turn”, de Marilena Preda-Sânc, muzica Dan Dediu, spectacolele „Înaripat” (1998), coregrafia Florin Fieroiu, „Memoria corpului secret” (1998), coregrafia Mihai Mihalcea, precum și programul „Station Clock”, la care au fost asociați interpreți din noua generație de dansatori Mircea Ghinea, Manuel Pelmuș, Maria Baroncea, Eduard Gabia, Silvia Mihai și alții.
Urmărind evoluția ulterioară a membrilor colectivului, prin perioada de profesorat în Liceul de Coregrafie din București (Florin Fieroiu, Mihai Mihalcea), dar și prin colaborările și susținerea noilor generații de artiști din dans (Cosmin Manolescu, Mihai Mihalcea), Grupul Marginalii poate fi privit drept nucleul care a contribuit la generarea condițiilor care au favorizat apariția unei mișcări consistente în dansul contemporan românesc post-1989.
Irina Costea a absolvit Liceul de Coregrafie în 1988, apoi a dansat timp de doi ani în cadrul Teatrului Liric Constanța și un an la Teatrul de Operetă din București. În perioada 1990–1992 a dansat în cadrul Companiei Orion, sub conducerea lui Ioan Tugearu, apoi s-a alăturat Grupului Marginalii, pînă în 1997. În perioada 1991–1995 a urmat cursurile UNATC, secția de Coregrafie. Alături de membrii Grupului Marginalii a beneficiat în 1994 de o bursă la American Dance Festival în North Carolina. După o scurtă pauză, s-a întors la Compania Orion, condusă de Sergiu Anghel, la începutul anilor 2000. În 2009 a fost asistent-coregraf pentru spectacolul „Pasărea de foc”, realizat de coregrafii Royston Maldoom (Marea Britanie) şi Josef Eder (Germania), un spectacol de dans comunitar cu 100 de tineri proveniți din diverse medii sociale din București, Brașov și Sibiu, prezentat în cadrul Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu” din acel an. Ulterior a renunțat la cariera artistică și în prezent predă balet și dans contemporan pentru copii.
Cosmin Manolescu este coregraf, curator și expert cultural, director al Fundației Gabriela Tudor. A fost membru co-fondator al Grupului Marginalii, unde debutează în calitate de coregraf cu piesa „Fragmente din interior” (1994). Din 1997 a avut un rol important în dezvoltarea dansului contemporan în România și în promovarea lui pe scena internațională, precum și în crearea Centrului Național al Dansului București (2004). În 1997 împreună cu Gabriela Tudor creează Fundația Proiect DCM și lansează Centrul Inter/Național pentru Dans Contemporan (1997–1999). În perioada 2011–2015 a condus în calitate de lider de proiect programul european de mobilitate și creație artistică E-Motional, iar între 2012–2014 spațiul-laborator ZonaD, devenit ulterior o platformă itinerantă de ateliere și spectacole. În ultimii ani dezvoltă proiecte artistice experimentale și interdisciplinare pentru spații neconvenționale și în natură, conduce ateliere de dans și management cultural sub titulatura Paradis Serial, respectiv United Experts, și organizează călătorii experiențiale în India, Japonia și Portugalia. În prezent este membru co-fondator al colectivului 4 Corpuri care pregătește lansarea unui nou spațiu pentru dans, AREAL, și curatoriază o stagiune de dans la Muzeul de Artă Recentă, iar din 2019 conduce programul de rezidențe „Gabriela Tudor” derulat anual în România și Portugalia.
Mihai Mihalcea este absolvent al Liceului de Coregafie și al UNATC, Secția Coregrafie, București. În anii 1990 a fost dansator al Komische Oper Berlin și colaborator la Companiei Christian Trouillas din Paris. Pînă să se reinventeze în Farid Fairuz ca urmare a unui proiect performativ de ficționalizare a propriei biografii, artistul Mihai Mihalcea a avut un rol esențial în multe dintre inițiativele care au condus la recunoașterea internațională a dansului contemporan românesc și la înființarea unor structuri și instituții devenite repere ale acestui domeniu: Grupul Marginalii, Centrul Inter/Național pentru Dans Contemporan, Centrul Multi Art Dans, și Centrul Național al Dansului București (CNDB), al cărui director a fost în perioada 2006–2013. Pentru proiectele derulate în cadrul CNDB a fost nominalizat la premiul „Paris – Europe 2006” de către Maison d’Europe et d’Orient din Paris. În 2013–1014 a fost bursier al Academiei de Artă din Berlin. În 2014 a co-curatoriat festivalul „Good Guys Only Win in Movies” la Hebbel am Ufer Berlin. A dansat şi/sau a creat spectacole şi lucrări coregrafice prezentate în multe țări europene și în S.U.A. MM/FF a inițiat crearea Asociației Solitude Project în cadrul căreia a produs o serie de proiecte: IndepenDans, subRahova și Căminul Cultural (alături de Manuel Pelmuș și Brynjar Bandlien). În ultimii ani a performat în multe dintre lucrările Alexandrei Pirici cu care colaborează frecvent. Din 2019 a revenit în echipa Centrului Național al Dansului ca Director de Programe și Proiecte.
Privind spre viitor, privind în trecut #11 este parte a proiectului Despre viața de apoi a performance-ului.
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Disclaimer: Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.