• Consemnează
  • Realitate
  • Învață
  • Poetică
  • Transferă

Conferințele IP: Vera Mantero

23.05.2019
București

Privind spre viitor, privind în trecut #4
Conferință susținută de

VERA MANTERO
joi, 23 mai 2019, ora 19:00
Rezidența BRD Scena9, strada I. L. Caragiale nr. 32, București
acces liber, eveniment în limba engleză

Institutul Prezentului (IP) prezintă ca parte a seriei sale de conferințe Privind spre viitor, privind în trecut un artist talk avînd-o ca invitată pe coregrafa portugheză Vera Mantero. Evenimentul este organizat în conexiune cu atelierul de o săptămînă susținut de artistă în cadrul Collegium — un nou palier de acțiune a programului educațional al Institutului, avînd în centru preocuparea artiștilor pentru pedagogie și pentru alte forme de reflecție asupra procesului de lucru. Pornind de la o serie de aspecte dedicate producției artistice, modului în care se desfășoară transferul, recepția și circulația conținuturilor, materialelor și conceptelor într-un context cultural sau într-o realitate geopolitică dată, conferințele Privind spre viitor, privind în trecut urmăresc să deschidă o dezbatere despre viața de apoi a istoriilor și rolul asumat de artist în remodelarea înțelegerii noastre cu privire la un viitor posibil.

„Pentru mine, dansul nu este un fapt dat. Cu cît îl stăpînesc mai puțin, cu atît sînt mai aproape de el. Folosesc dansul și performance-ul pentru a înțelege ceea ce am nevoie să înțeleg. Nu mai văd nici un sens în specializarea performerului într-o singură disciplină (ca dansator, actor sau muzician), înțeleg acum performerul ca un specialist în tot. Viața este un fenomen teribil de complicat și de bogat, și văd munca pe care o fac drept o luptă continuă împotriva sărăcirii spiritului, atît al meu, cît și al celorlalți, o luptă pe care o consider esențială acum și întotdeauna.” — Vera Mantero

Vera Mantero (n. 1966, Lisabona) a studiat dans clasic pînă la vîrsta de 18 ani și a dansat în cadrul Baletului Gulbenkian din Lisabona pentru cinci ani. A început să realizeze propriile coregrafii în 1987, iar primele sale piese, așa cum notează teoreticianul André Lepecki, au atras atenția criticii din Portugalia la momentul la care a apărut mișcarea Nova Dança Portuguesa [Noul Dans Portughez], crescînd din istoria post-fascistă, post-colonială a Portugaliei, formată dintr-un grup eterogen de coregrafi din aceeași generație cu Mantero. Începînd din 1991, o dată cu faimoasa piesă „Perhaps she could dance first and think afterwards”, coregrafiile sale au fost prezentate internațional. Între spectacolele sale cele mai cunoscute se află solourile „one mysterious Thing, said e.e.cummings*” (1996), “What can be said about Pierre” (2011), „The Caldeirão Highlanders, exercises in fictional anthropology” (2012), și piesele de grup „Under” (1993), „For Boring and Profound Sadnesses” (1994), „Poetry and Savagery” (1998), „k(ɘ) su’pɔɾtɐ i s(ɘ)ˈpaɾɐ i kõˈtɐj uʃ dojʃ mu’duʃ i õ’dulɐ” (2002), „Until the moment when God is destroyed by the extreme exercise of beauty” (2006), „We are going to miss everything we don’t need” (2009), „The Clean and The Dirty” (2016) și „The Propitiatory Practices of Future Events” (2018). Piesa „Eating your Heart Out” co-creată cu sculptorul Rui Chafes a reprezentat Portugalia la Bienala de la  São Paulo Biennial în 2004. www.orumodofumo.com

Privind spre viitor, privind în trecut #4 este parte a proiectului Prezență, ritual, afect: Către o antropologie a mișcării.

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Parteneri: Rezidența BRD Scena9/ Fundația9, CEREFREA/ Villa Noël.
Fotografie din „The Caldeirão Highlanders, exercises in fictional anthropology” (2012) de Humberto Araújo. Identitate eveniment: Sebastian Pren.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Contact: ip@institutulprezentului.ro

Institutul Prezentului