• Consemnează
  • Realitate
  • Învață
  • Poetică
  • Transferă

Reactivarea documentelor filmate „pierdute” din arhiva Richard Demarco

23.09.2021
online

Uncensored Act
Program de prezentări și conferințe


Adam Lockhart: Reactivating Richard Demarco’s ‘Lost’ Moving Image Documents

Thursday, September 23, 2021, 19:00
eveniment online în limba engleză
Zoom live on Facebook

Institutul Prezentului (IP) continuă programul de prezentări și conferințe din cadrul proiectului „Uncensored Act” din Timișoara. Evenimentele din 2021 încep o serie dedicată provocărilor și condițiilor speciale de cercetare a arhivelor artistice și a celor instituționalizate, practicilor existente și nevoilor de structurare și digitalizare pentru ca acestea să devină disponibile unor cercetări mai largi. Centrate pe o serie de aspecte dedicate canoanelor istorice ale artei și producției artistice, modului în care se desfășoară transferul, recepția și circulația conținuturilor, materialelor și ideilor într-un context cultural sau într-o realitate geopolitică dată, conferințele urmăresc să deschidă o dezbatere despre viața de apoi a istoriilor și rolul asumat de artist în remodelarea înțelegerii noastre cu privire la un viitor posibil.

Reactivarea documentelor filmate „pierdute” ale lui Richard Demarco
Cunoscutul promotor italo-scoțian Richard Demarco a fost neobosit în generarea unor schimburi culturale la nivel european după Al Doilea Război Mondial, dragostea sa pentru artă rămînînd o caracteristică definitorie a întregii sale vieți. Dialogul pe care l-a declanșat cu Europa de Est în timpul Războiului Rece a fost extrem de important, printre expozițiile organizate la galeria sa omonimă din Edinburgh numărîndu-se „Romanian Art Today” din 1971, care i-a inclus printre alții pe Paul Neagu și pe Ovidiu Maitec, urmat în următorul an de „Atelier 72”, cuprinzînd 42 de artiști polonezi. De asemenea, Demarco a organizat o serie de pelerinaje artistice extinse în Europa, cunoscute ca „Edinburgh Arts”, conducînd grupuri internaționale de participanți spre locații culturale mai puțin cunoscute din Europa occidentală și de Est. Demarco a înțeles importanța acestor evenimente și schimburi, avînd cu el oriunde mergea o cameră foto, documentînd aproape orice îi stîrnea atenția. Multe dintre aceste fotografii au fost digitalizate și sînt disponibile online la Arhiva Digitală Demarco (demarco-archive.ac.uk), găzduită de Universitatea Dundee. Ulterior, Demarco a comisionat colaboratori și a încurajat comunitatea din jurul său să înregistreze aceste evenimente și pe film și pe suport video. De-a lungul timpului, multe dintre aceste documente filmate au fost date uitării, pierdute sau înregistrate în formate video acum învechite. Prezentarea urmărește progresul înregistrat de către cercetătorii din cadrul Duncan of Jordanstone Art & Design, Universitatea Dundee, în a descoperi, digitaliza și reactiva aceste lucrări pentru ca ele să fie disponibile pentru cercetare și expoziții viitoare.

ADAM LOCKHART este artist media, muzician, curator și lector în arte media și arhive la Duncan of Jordanstone College of Art & Design, Universitatea Dundee. La DJCAD este responsabil pentru arhivele și colecțiile media, precum și pentru Laboratorul de Conservare Media, fondat în anul 2004 cu scopul de a digitaliza și a conserva formate media învechite. Este un specialist cu experiență în conservarea, restaurarea și redarea spre expunere a documentelor video ale artiștilor, atît din perspectivă teoretică, cît și din perspectivă tehnologică. Lockhart a lucrat în cadrul a numeroase proiecte de cercetare UK Research and Innovation, între care „REWIND| Artists’ Video in 1970s and 80s”, „Narrative Exploration in Expanded Cinema” în colaborare cu Central St Martins College of Art & Design, „REWIND Italia”, „European Women’s Video Art” „Richard Demarco: The Italian Connection”. A fost curator și consultant pentru diverse proiecții și expoziții, atît naționale, cît și internaționale, și a publicat numeroase contribuții în domeniul artelor media.

___

Institutul Prezentului este o platformă de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale și performative creată de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban. Centrat pe artiști și istoriile lor personale, pe experiențe determinate temporal și forme de (auto)arhivare, Institutul examinează diverse practici și situații din trecutul recent pînă în prezent din perspectivă transnațională și transculturală.

Programul „Uncensored Act” este inițiat și condus artistic de Ștefania Ferchedău.
Proiect dezvoltat de Institutul Prezentului în cadrul Programului Cultural Timișoara 2023 — Capitală Europeană a Culturii.

Programul de conferințe „Uncensored Act” la Timișoara în 2021 este parte a proiectului „Parkour digital de lucrări vizuale și performative”, proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Parteneri: FABER, Art Encounters, Fundația TRIADE
Fotografie: Paul Neagu, Going Tornado, Grampian TV, 1974. Prin amabilitatea Demarco Digital Archive, University of Dundee
Vizual: Sebastian Pren
___

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect cultural cuprins în programul cultural prioritar TM2023 RESTART al Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara şi al Consiliului Local Timişoara. Proiectul cultural nu reprezintă în mod necesar poziția Primăriei Municipiului Timişoara şi a Consiliului Local Timişoara. Conținutul proiectului cultural și modul în care rezultatele acestuia pot fi folosite reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor și beneficiarului finanțării. Primăria Municipiului Timişoara şi Consiliul Local Timişoara nu sunt responsabile pentru conținutul materialului și modul în care acesta ar putea fi folosit.

Contact: ip@institutulprezentului.ro, www.institutulprezentului.ro

Paul Neagu, Going Tornado, Grampian TV, 1974. Prin amabilitatea Demarco Digital Archive, University of Dundee

 

Institutul Prezentului