Privind spre viitor, privind în trecut #12
GRUPUL EUROARTIST BUCUREȘTI
Cu: Olimpiu Bandalac și Teodor Graur
joi, 17 septembrie 2020, 18:00
Rezidenţa BRD Scena9, str. I.L. Caragiale nr. 32, București
formular de înscriere
Institutul Prezentului (IP) anunță o nouă ediţie a conferinţelor Privind spre viitor, privind în trecut, într-o serie dedicată mișcărilor din zona performance-ului și a dansului în anii 1990 în România. Seria urmărește să prezinte demersuri artistice consolidate în urmă cu aproape 30 de ani, însoție de contextul acestora, iniţiative instituționale solitare apărute ca soluţii de acţiune, uneori utopice, pe un teren neumblat pînă atunci în artele vizuale și performative din România. Istoriile artiștilor, adeseori invizibile, alături de rediscutarea unor materiale recuperate se află în centrul acestor serii de conferinţe. Pornind de la o serie de aspecte dedicate producţiei artistice în România, dar și de la modul în care se desfășoară transferul, recepţia și circulaţia conţinuturilor, materialelor și conceptelor într-un context cultural sau într-o realitate geopolitică dată, conferinţele Privind spre viitor, privind în trecut urmăresc să discute viaţa de apoi a acestor istorii și rolul asumat de artiști în remodelarea înţelegerii noastre cu privire la un viitor posibil.
Ediţia Privind spre viitor, privind în trecut #12 din 17 septembrie, 18:00 este dedicată Grupului Euroartist București și va avea loc în aer liber la Rezidenţa BRD Scena9, în str. I.L. Caragiale nr. 32 din București, cu participarea artiștilor Olimpiu Bandalac și Teodor Graur. Accesul la evenimentele în aer liber Rezidența BRD Scena9 este limitat la un număr de 25 de persoane, cei interesați să participe se pot înscrie la: https://forms.gle/pDwFC67GMCLpgtxM7.
Fondat la București de artiștii Olimpiu Bandalac și Teodor Graur, în ciuda perioadei scurte, dar intense a activității sale (1994–1995), Grupul Euroartist București a pus în evidență o artă critică bazată pe spontaneitate, (auto)ironie, absurd și pe o deconstrucție (adesea grobiană) a unor reprezentări, clișee, atitudini și mecanisme colective prezente în societatea românească a anilor 1990, precum și în noile raporturi configurate în acei ani între România și Europa. Mai exact, situațiile artistice înscenate cu ajutorul fotografiei (tableaux vivants) sau al performance-ului scot în evidență într-o formă sintetizată, asemenea unui spot publicitar, expresiile curente ale portretului unui societăți aflate într-o etapă de tranziție de la un mod de existență la altul, ficționalizările și dialogul (adesea imaginar) cu privire la Europa, precum și „noile credințe” postsocialiste, poziționînd grupul în apropierea unor demersuri artistice similare colectivelor de artiști Luxus din Polonia sau Blue Noses din Rusia.
Snaphot-urile concepute de Grupul Euroartist București, în care artiștii sînt deopotrivă actanți și autori, favorizează un tip de discurs vizual bazat pe pastișă, pe butaforie cu referințe directe la simbolistica națională sau la lucrări din istoria artei românești sau internaționale (România revoluționară de Constantin Daniel Rosenthal, Dejunul pe iarbă de Édouard Manet, Bonjour, Monsieur Courbet de Gustave Courbet). Urmărind să creeze o relație problematizantă între noile modele care invadaseră spațiul public românesc, inspirate de cultura de masă occidentală, și mitologia populară locală sau meta-narațiunea comunistă, opțiunea Grupului Euroartist București a fost aceea a unui radicalism al comunicării unde mesajul-imagine este anunțat cu directețe: „Euroartist București comunică înspre lume, despre orașul în care trăim, despre Europa… ca agent cultural …”.
În 1995, duo-ul este prezent în cadrul celei de-a 4-a ediții a Bienalei de la Istanbul ORIENT/ATION, curator René Block, cu ampla instalație Eroul din Carpați, un proiect care sintetiza căutările grupului într-un mod coerent, prezentîndu-i pe cei doi artiști în chip de eroi, în mărime naturală.
Olimpiu Bandalac și Teodor Graur au fost colegi la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, absolvind în 1978 la clasa pictorului Ion Sălișteanu. În 1994 se reîntîlnesc și pun bazele Grupului Euroartist București, nume al unui ONG existent. Dintre seriile de acțiuni inițiate: Dejunul la București, Ginta latină, Duelul, Monumentul, Jurasic basm, performance-ul Germania vs. România în cadrul celei de-a 5-a ediții a Festivalului AnnART de la Sfântu Gheorghe (o cursă de automobile între Dacia și Volkswagen). Sînt prezenți în cadrul expozițiilor Budapest Art Expo (1995), Media Culpa (Centrul Soros pentru Artă Contemporană, 1995); a 4-a ediție a Bienalei Internaționale de la Istanbul (1995). 1996 anunță ultima prezență a grupului în cadrul expoziției anuale a Centrul Soros pentru Artă Contemporană, cei doi artiști continuînd să-și prezinte individual proiectele artistice.
Privind spre viitor, privind în trecut #12 este parte a proiectului Despre viața de apoi a performance-ului.
Fotografii: Grupul Euroartist București. Identitate vizuală: Andrei Turenici
NOTĂ: Evenimentul este organizat ținînd cont de regulile sanitare în vigoare: folosirea obligatorie a măștii, folosirea dezinfectantului la intrarea în spațiul evenimentului, distanțare socială și orice alte măsuri necesare.
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Disclaimer: Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.