Artist talk performativ: Grupul Marginalii
Cu: Irina Costea, Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea
29 octombrie 2021, 19:30
Teatrul German de Stat Timișoara
Str. Alba Iulia nr. 2
intrare liberă
Institutul Prezentului (IP) prezintă în cadrul programului „Uncensored Act” la Timișoara un prim eveniment dintr-o serie dedicată mișcărilor din zona dansului și a performance-ului în anii 1990 în România. Cuprinzînd discuții, prezentări și reconstrucții performative, această serie de evenimente urmărește să aducă în discuţie demersuri artistice din urmă cu 30 de ani, împreună cu contextul acestora, colective artistice (temporare) sau iniţiative solitare ca soluţii pentru un început de acţiune, uneori utopică, într-un teren neumblat pînă atunci.
Evenimentul din 29 octombrie este o întîlnire cu artiștii din fostul Grup Marginalii – Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu, Mihai Mihalcea și Irina Costea de la distanță – o încercare live de arheologie a mișcării, de accesare a unei potențiale arhive corporale din urmă cu 30 de ani, dar și o discuție pornind de la această propunere performativă. Moderator: Ștefania Ferchedău.
GRUPUL MARGINALII a fost inițiat în 1992 de dansatorii Irina Costea, Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea. Grupul a avut un caracter informal, cu o conducere pe orizontală, lucrul în interiorul colectivului reprezentînd o formă de cunoaștere prin auto-pedagogie, auto-coregrafiere și auto-reprezentare. Membrii Grupului Marginalii și-au propus un demers dezinhibat de căutare a unor limbaje personale de exprimare în zona dansului, fiind preocupați de găsirea unor noi modalități de relaționare cu spațiul („să desființăm ideea de cortină și uneori de scenă”), apropierea publicului, lucrul cu muzica experimentală sau impactul vizual al mișcării.
Colectivul a avut ca element de coagulare premergător experiența participării artiștilor la o serie de stagii în cadrul programului „La danse en voyage” (1991–1993), în care au fost implicați peste 20 coregrafi francezi care au susținut ateliere de formare și spectacole în România, între care o întîlnire importantă a fost cu artistul Dominique Bagouet, precum și lucrul la spectacolul „Le grand jeu” (1992), semnat de coregraful Christian Trouillas, în care au dansat Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea.
Grupul a funcționat pe proiecte, ca un colectiv în care fiecare artist semnează pe rînd coregrafia unui spectacol, iar ceilalți sînt interpreți. Între piesele și spectacolele realizate în perioada 1993–1995 se află: „Patru=unu” (1993), coregrafie colectivă pentru TVR; spectacolul „Despre fluturi fără aripi” (1994), cuprinzînd piesele „Simplu balans”, coregrafia Mihai Mihalcea, și „Fragmente din interior”, coregrafia Cosmin Manolescu; „Arbori: Cercuri de lemn rătăcite” (1995), coregrafia Florin Fieroiu.
Inițial, Grupul Marginalii a fost susținut financiar prin donații ale unor coregrafi și dansatori francezi. Ulterior, în perioada 1994–1995, artiștii au fost angajați în cadrul Theatrum Mundi (director Corina Șuteu), care a produs spectacolul de debut „Despre fluturi fără aripi” și care a susținut turnee la Oldenburg și Paris. În 1994, membrii grupului au beneficiat de burse la American Dance Festival în North Carolina, unde au lucrat cu o serie de coregrafi importanți ai scenei americane.
În 1995, o dată cu formalizarea juridică a grupului în „Asociația Culturală Grupul Marginalii”, Cosmin Manolescu s-a retras din colectiv, urmat apoi de Irina Costea, compania fiind continuată de Mihai Mihalcea și Florin Fieroiu pînă în 1998. Între proiectele de după 1995 se află: filmul „Zidul din turn”, de Marilena Preda-Sânc, muzica Dan Dediu, spectacolele „Înaripat” (1998), coregrafia Florin Fieroiu, „Memoria corpului secret” (1998), coregrafia Mihai Mihalcea, precum și programul „Station Clock”, la care au fost asociați interpreți din noua generație de dansatori Mircea Ghinea, Manuel Pelmuș, Maria Baroncea, Eduard Gabia, Silvia Mihai și alții.
Urmărind evoluția ulterioară a membrilor colectivului, prin perioada de profesorat în Liceul de Coregrafie din București (Florin Fieroiu, Mihai Mihalcea), dar și prin colaborările și susținerea noilor generații de artiști din dans (Cosmin Manolescu, Mihai Mihalcea), Grupul Marginalii poate fi privit drept nucleul care a contribuit la generarea condițiilor care au favorizat apariția unei mișcări consistente în dansul contemporan românesc post-1989.
___
IRINA COSTEA a absolvit Liceul de Coregrafie în 1988, apoi a dansat timp de doi ani în cadrul Teatrului Liric Constanța și un an la Teatrul de Operetă din București. În perioada 1990–1992 a dansat în cadrul Companiei Orion, sub conducerea lui Ioan Tugearu, apoi s-a alăturat Grupului Marginalii, pînă în 1997. În perioada 1991–1995 a urmat cursurile UNATC, secția de Coregrafie. Alături de membrii Grupului Marginalii a beneficiat în 1994 de o bursă la American Dance Festival în North Carolina. După o scurtă pauză, s-a întors la Compania Orion, condusă de Sergiu Anghel, la începutul anilor 2000. În 2009 a fost asistent-coregraf pentru spectacolul „Pasărea de foc”, realizat de coregrafii Royston Maldoom (Marea Britanie) şi Josef Eder (Germania), un spectacol de dans comunitar cu 100 de tineri proveniți din diverse medii sociale din București, Brașov și Sibiu, prezentat în cadrul Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu” din acel an. Ulterior a renunțat la cariera artistică și în prezent predă balet și dans contemporan pentru copii.
FLORIN FIEROIU, coregraf, este laureat al Premiilor CNDB 2016, „Le Prix Individuel d’Interpretation” (Rencontres Chorégraphiques Internationales de St Denis) și UNITER pentru coregrafie în arta spectacolului. A absolvit Liceul de Coregrafie „Floria Capsali”, unde l-a avut profesor pe Ion Tugearu şi Academia de Teatru şi Film – secţia coregrafie din București. A lucrat cu Miriam Răducanu în cadrul companiei Orion. A început să studieze dansul contemporan la Paris (Théâtre Contemporain de la Danse) și la Duke University (U.S.A.). A fost co-fondator al grupului de dans contemporan „Marginalii”, a creat numeroase lucrări atît pentru scena de dans contemporan, cît si pentru cea de teatru, a condus mai multe proiecte de educație și formare artistică: „Performing the body”, „The Shaker”, „Real vs Realism”, „Dezgustibus parade”, precum și o serie de ateliere de creație dedicate dansatorilor, actorilor și amatorilor de dans.
COSMIN MANOLESCU este coregraf, curator și expert cultural, director al Fundației Gabriela Tudor. A fost membru co-fondator al Grupului Marginalii, unde debutează în calitate de coregraf cu piesa „Fragmente din interior” (1994). Din 1997 a avut un rol important în dezvoltarea dansului contemporan în România și în promovarea lui pe scena internațională, precum și în crearea Centrului Național al Dansului București (2004). În 1997 împreună cu Gabriela Tudor creează Fundația Proiect DCM și lansează Centrul Inter/Național pentru Dans Contemporan (1997–1999). În perioada 2011–2015 a condus în calitate de lider de proiect programul european de mobilitate și creație artistică E-Motional, iar între 2012–2014 spațiul-laborator ZonaD, devenit ulterior o platformă itinerantă de ateliere și spectacole. În ultimii ani dezvoltă proiecte artistice experimentale și interdisciplinare pentru spații neconvenționale și în natură, conduce ateliere de dans și management cultural sub titulatura Paradis Serial, respectiv United Experts, și organizează călătorii experiențiale în India, Japonia și Portugalia. În prezent este membru co-fondator al AREAL | spațiu pentru dezvoltare coregrafică, iar din 2019 conduce programul de rezidențe „Gabriela Tudor” derulat anual în România și Portugalia.
MIHAI MIHALCEA este absolvent al Liceului de Coregafie și al UNATC, Secția Coregrafie, București. În anii 1990 a fost dansator al Komische Oper Berlin și colaborator la Companiei Christian Trouillas din Paris. Pînă să se reinventeze în Farid Fairuz ca urmare a unui proiect performativ de ficționalizare a propriei biografii, artistul Mihai Mihalcea a avut un rol esențial în multe dintre inițiativele care au condus la recunoașterea internațională a dansului contemporan românesc și la înființarea unor structuri și instituții devenite repere ale acestui domeniu: Grupul Marginalii, Centrul Inter/Național pentru Dans Contemporan, Centrul Multi Art Dans, și Centrul Național al Dansului București (CNDB), al cărui director a fost în perioada 2006–2013. Pentru proiectele derulate în cadrul CNDB a fost nominalizat la premiul „Paris – Europe 2006” de către Maison d’Europe et d’Orient din Paris. În 2013–1014 a fost bursier al Academiei de Artă din Berlin. În 2014 a co-curatoriat festivalul „Good Guys Only Win in Movies” la Hebbel am Ufer Berlin. A dansat şi/sau a creat spectacole şi lucrări coregrafice prezentate în multe țări europene și în S.U.A. MM/FF a inițiat crearea Asociației Solitude Project în cadrul căreia a produs o serie de proiecte: IndepenDans, subRahova și Căminul Cultural (alături de Manuel Pelmuș și Brynjar Bandlien). În ultimii ani a performat în multe dintre lucrările Alexandrei Pirici cu care colaborează frecvent. Din 2019 a revenit în echipa Centrului Național al Dansului ca Director de Programe și Proiecte.
___
Institutul Prezentului este o platformă de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale și performative creată de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban. Centrat pe artiști și istoriile lor personale, pe experiențe determinate temporal și forme de (auto)arhivare, Institutul examinează diverse practici și situații din trecutul recent pînă în prezent din perspectivă transnațională și transculturală.
Programul „Uncensored Act” este inițiat și condus artistic de Ștefania Ferchedău și este dezvoltat de Institutul Prezentului în cadrul Programului Cultural Timișoara 2023 — Capitală Europeană a Culturii.
Parteneri: Teatrul German de Stat Timișoara, FABER, Art Encounters, Fundația TRIADE
Imagine: Cadru de film din piesa „Patru=unu” (1993), coregrafie colectivă pentru TVR.
Vizual: Sebastian Pren
Proiect cultural cuprins în programul cultural prioritar TM2023 RESTART al Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara şi al Consiliului Local Timişoara. Proiectul cultural nu reprezintă în mod necesar poziția Primăriei Municipiului Timişoara şi a Consiliului Local Timişoara. Conținutul proiectului cultural și modul în care rezultatele acestuia pot fi folosite reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor și beneficiarului finanțării. Primăria Municipiului Timişoara şi Consiliul Local Timişoara nu sunt responsabile pentru conținutul materialului și modul în care acesta ar putea fi folosit.
Notă: Evenimentul este organizat ţinînd cont de regulile sanitare în vigoare la data derulării sale.
Contact: ip@institutulprezentului.ro, www.institutulprezentului.ro