• Consemnează
  • Realitate
  • Învață
  • Poetică
  • Transferă

COLLEGIUM: Artă și societate în anii ’90 în România | Gavril Pop + Silvia Amancei & Bogdan Armanu

Timișoara
Laborator
22–25.05.2023
Artist Talk
27 mai, 16:00

COLLEGIUM: Artă și societate în anii ’90 în România

GAVRIL POP
+
SILVIA AMANCEI & BOGDAN ARMANU
Artiști în rezidență

Artist Talk
27 mai, 16:00, Indecis artist run

Laborator Gavril Pop
22–25.05.2023, 19:00–20:00
link înscrieri: https://forms.gle/GN33QcAnzkYqGVNU8

IP — Institutul Prezentului organizează a doua ediție a programului de rezidențe dedicat cercetării și rediscutării unor lucrări create de la începutul anilor 1990 în România, Serbia și Ungaria, împreună cu contextele acestora, urmărind colectivele artistice (temporare) și inițiativele solitare ca soluții pentru noi gesturi, uneori utopice la vremea lor. Artiștii selecționați pentru rezidențele din luna mai sînt Gavril Pop, care cercetează activitatea grupului Alb16 din Timișoara (format din artiștii Simona Nuțiu, Sorin Vreme, Marcel Brăilean, Tiberiu Giucă și Ion Oprescu), și Silvia Amancei & Bogdan Armanu, care cercetează acțiunea „Comisia de împroprietărire” (Dan Perjovschi, 1992, Timișoara, acțiune desfășurată în cadrul festivalului „Pămîntul”, curatoriat de Ileana Pintilie). Rezidențele cuprind o perioadă de cercetare, laboratoare, discuții și o prezentare informală în data de 27 mai.

___

GAVRIL POP x ALB16 (1991)
laborator 22–25.05.2023, 19:00–20:00
link înscrieri: https://forms.gle/GN33QcAnzkYqGVNU8

Grupul Alb16 era format din Simona Nuțiu, Sorin Vreme, Marcel Brăilean, Tiberiu Giucă și Ion Oprescu, de asemenea co-fondatori ai evenimentului „Stare fără titlu”, 1991, un eveniment reper al perioadei, care a inclus o expoziție realizată de Ileana Pintilie la Muzeul de Artă din Timișoara. Din istoria și activitatea grupului, cu toate că importantă pentru acea perioadă, se păstrează puține documentații. Probabil cea mai cunoscută performanță a membrilor grupului constă într-o parcurgere a orașului în grup, ținîndu-se de mînă, în timp ce erau legați la ochi. Acțiunii i se putea alătura oricare dintre trecători și a făcut parte dintr-o serie de performanțe realizate în cadrul „Stare fără titlu”, care materializau o stare colectivă de apăsare și confuzie generală într-un context politic incert și instabil.

Procesul de cercetare pe care artistul Gavril Pop îl deschide celor interesați (studenți, artiști, amatori de artă) să i se alăture propune explorarea următoarelor piste: punerea la punct a unui set de deprinderi legate de vedere/înțelegere, care au legătură cu generarea de cunoaștere; grupul artistic ca pretext, cu referință la contextul începutului anilor ‘90, care alătura multă incertitudine unui și mai mare entuziasm, dar și unor resurse extrem de limitate. Artistul urmărește în cadrul cercetării crearea de contexte sociale care vor include vizionări de film, activități de desen sau domestice, tururi prin oraș, unde să contextualizeze ce s-a întîmplat în 1991, cu scopul punctării unui nivel afectiv legat de memorie.

GAVRIL POP este interesat de vizualizarea proceselor cognitive și de conjuncția elementelor cunoașterii. De asemenea se preocupă de relația publicului larg cu arta și colaborează constant cu fundații și asociații din Timișoara în programe de mediere culturală dedicate expozițiilor de artă contemporană. A publicat texte critice în Revista Arta și Revista 22. Ca artist a colaborat cu spații independente și platforme artistice ca Lapsus, Draft, Secret Garden (Timișoara), GAEP (București), Camera (Cluj). Recent a participat în programul de rezidență artistică a spațiului niki e.v. din Hanovra.

___

SILVIA AMANCEI & BOGDAN ARMANU
x
DAN PERJOVSCHI: „Comisia de împroprietărire”, 1992

În urmă cu mai bine de 30 de ani, artistul Dan Perjovschi a reacționat prin performance-ul   „Comisia de împroprietărire” (1992), care propunea o muncă impusă politic, la tergiversarea, sau incapacitatea guvernului de a returna proprietarilor de drept proprietățile private care fuseseră naționalizate după cel de-al Doilea Război Mondial. Distribuind pachete de pămînt de 10 x 10 cm, artistul s-a referit ironic la procesul birocratic întîrziat al statului. Acțiunea a fost prezentată în cadrul Festivalului „Pămîntul” (1992), curatoriat de Ileana Pintilie la Muzeul de Artă din Timișoara.

Într-un laborator asociat rezidenței lor, artiștii Silvia Amancei & Bogdan Armanu își propun ca prin cercetarea lor să desconstruiască această lucrare printr-un proces de reflecție colectivă și a unei serii de discuții cu grupul Peninsula. Prin dialog și împărtășirea experiențelor subiective față de această lucrare și perioada istorică căreia îi aparține, artiștii urmăresc să schițeze o imagine mai amplă asupra strategiilor și instrumentelor artistice utilizate, dorind nu doar să înțeleagă mai bine contextul cultural în care această acțiune artistică a fost prezentată, ci să extindă aceste strategii critice în contextul social contemporan, speculînd împreună noi interpretări și adaptări ale lucrării.

SABA — Silvia Amancei și Bogdan Armanu (n. 1991, Iași și Timișoara) sînt un cuplu artistic care lucrează împreună din 2012. Practica lor artistică poate fi situată la granița dintre științe sociale și artă vizuală, cercetînd metode și exemple prin care arta și mijloacele artistice pot fi instrumentalizate pentru a stimula capacitatea de a vedea dincolo de capitalism și de a crea un viitor (comun). Printre expozițiile lor personale recente se numără „Hope dies last…They say…” (2022, Zagreb, HR), „Together. Forever. In Debt” (2021, Berlin, DE), „s.a.b.a 1979-####” (2020, Ljubljana, SI), „It was always in plain sight” (2020, București, RO), „If Then What After” (2019, Baden, AT), „What Past? What Future?” (2017, Linz, AT), iar lucrările lor au fost arătate în numeroase expoziții de grup, printre care „Protozone7: Zones of Kinship, Love & Playbour” (2022, Zurich, CH), „Gangwon Triennale” (2021, Gangwon, KR), „Rewriting Our Imaginations” (2020, Basel, CH), „Displacement and Togetherness” (2019, Brussels,  BE), „STRIKE GENTLY AWAY ____” (2019, Salzburg, AT), „Baywatch” (2018, Berlin, DE), „Alternative Facts” (2018, Stuttgart, DE), „Odessa Biennial” (2017, Odessa, UA), pentru a menționa doar cîteva.

___

IP — Institutul Prezentului (București) este o platformă de cercetare și resurse artistice în domeniul culturii vizuale și performative creată de Ștefania Ferchedău și Alina Șerban.

Proiectul „Uncensored Act”, căruia îi este asociat programul de rezidențe, are în centru ideea de comunitate, acţiune și reflecţie colectivă, dezvoltare și schimb de resurse, de colaborare și solidaritate în spiritul unor valori comune, propunînd un parcurs declanșat de istoria Timișoarei în contextul 1989 și conectat regional și internaţional prin conţinutul artistic propus.

Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara — Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.

Programul de rezidențe COLLEGIUM este organizat în cadrul proiectelor „Uncensored Act” și „COLLEGIUM. O posibilă istorie a invizibilului”. Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Parteneri: MV Sci-Art Center, Indecis artist run, The Secret Garden Bookshop.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Contact: ip@institutulprezentului.ro

Institutul Prezentului