• Consemnează
  • Realitate
  • Învață
  • Poetică
  • Transferă

Conferințele 24 de argumente: Klara Kemp-Welch

15.11.2019, 19:00
British Council Romania

Privind spre viitor, privind în trecut #7
program de conferințe asociat expoziției
24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969-1971

KLARA KEMP-WELCH
luni, 11 noiembrie 2019, 19:00

British Council România, Calea Dorobanți 14, București
acces liber, eveniment în limba engleză

Institutul Prezentului (IP) prezintă o nouă ediție a seriei de conferințe Privind spre viitor, privind în trecut, prima din seria evenimentelor conexe asociate expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969-1971 deschisă de la Muzeul Național de Artă al României în perioada 7 noiembrie 2019 – 2 februarie 2020. Expoziția pornește de la o cercetare realizată în arhivele Demarco de la Edinburgh ce revelează, retrospectiv, prezenţa în cîmpul local al artei a unor naraţiuni uitate, a altora incomplete sau imposibil de reconfigurat în desfășurarea lor temporală. Aceste naraţiuni au totuși capacitatea de a evoca existenţa unor discontinuităţi în structura aparent omogenă a peisajului cultural al vremii a unor zone de contact transnaţional și de transfer nu doar cu spaţiul occidental, ci și cu cel al altor lumi socialiste.

Recompunînd socialul. Reţele în arta experimentală est-europeană
Țesînd împreună o serie de narațiuni minore interconectate cu privire la schimburile existente în Europa de Est, cartea semnată de Klara Kemp-Welch Networking the Bloc: Experimental Art in Eastern Europe 1965-1981 (MIT Press, 2019) pune în discuție ideea că artiștii experimentali din țările-satelit zonei sovietice ar fi acționat într-o izolare totală, identificînd cu precizie dimensiunea de conectivitate care a alimentat practicile artistice respective. Prezentarea explorează modul în care emergența unei zonei internaționale de artă experimentală în anii 1960 și 1970 nu a reprezentat doar o chestiune legată de spiritul vremii, ci și o dezvoltare determinată de artiști, critici, galeriști, editori și chiar de propunerile artistice în sine. Cartografiind o topografie de dialoguri între artiști alternativi din diverse părți ale blocului sovietic, conferința caută să „recompună dimensiunea socială” a relațiilor artistice internaționale în timpul socialismului tîrziu.

Klara Kemp-Welch este Conferențiar pe teme de Modernism al secolului 20 la Courtauld Institute of Art în Londra, unde predă cursuri universitare și post-universitare despre Războiul Rece, contra-culturi și artă experimentală în Europa de Est și în America de Sud. Este autoarea cărților Antipolitics in Central European Art 1956-1989 (IB Tauris, Londra, 2014) și Networking the Bloc: Experimental Art in Eastern Europe 1965-1981 (MIT Press, 2019). În prezent este co-editor al publicației A Reader in Central European Modernism 1918-1956 și lucrează la o nouă carte despre mișcarea neîngrădită, artă contemporană, muncă și migrație într-o Europă „cu două viteze”.

Expoziţia 24 de argumente este realizată de Institutul Prezentului în colaborare cu Muzeul Naţional de Artă al României și Arhiva Demarco, Edinburgh.

Cu sprijinul: British Council România, Rezidenţa BRD Scena9
Parteneri logistici: DHL International Romania, Hornbach
Partener de comunicare: DC Communication
Parteneri media: Radio România Cultural, rfi România, Zeppelin
Finanţatori: Program cultural cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Ordinul Arhitecţilor din România din timbrul arhitecturii

Disclaimer: Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanţării.

Contact: ip@institutulprezentului.ro

Artiști români în fața Galeriei Richard Demarco, Romanian Art Today, 1971. În imagine: Vladimir Setran, Pavel Ilie, Ovidiu Maitec, Paul Neagu, Horia Bernea, Radu Dragomirescu. Demarco European Art Foundation și Demarco Digital Archive, Universitatea Dundee, © Paul Neagu Estate & DACS 2019
Institutul Prezentului