• Consemnează
  • Realitate
  • Învață
  • Poetică
  • Transferă

Conferințele 24 de argumente: Richard Demarco și Arthur Watson

23.01.2020
București
Rezidența BRD Scena9

Privind spre viitor, privind în trecut #9
program de conferinţe asociat expoziţiei
24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969-1971

RICHARD DEMARCO & ARTHUR WATSON
joi, 23 ianuarie 2020, 19:00

Rezidența Scena9, str. I.L. Caragiale 32, București
acces liber, eveniment în limba engleză

Institutul Prezentului (IP) prezintă o nouă ediție a seriei de conferințe Privind spre viitor, privind în trecut, în cadrul evenimentelor conexe asociate expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971, deschisă la Muzeul Național de Artă al României în perioada 7 noiembrie 2019–2 februarie 2020. Expoziția pornește de la o cercetare realizată în arhivele Demarco de la Edinburgh ce revelează, retrospectiv, prezenţa în cîmpul local al artei a unor naraţiuni uitate, a altora incomplete sau imposibil de reconfigurat în desfășurarea lor temporală. Aceste naraţiuni au totuși capacitatea de a evoca existenţa unor discontinuităţi în structura aparent omogenă a peisajului cultural al vremii, a unor zone de contact transnaţional și de transfer nu doar cu spaţiul occidental, ci și cu cel al altor lumi socialiste.

Digitalizarea Arhivei Demarco: Scoția, Europa și România
„Similar cu formatul unor prezentări susținute anterior împreună la festivaluri și conferințe, în cadrul acestui eveniment vom continua practica noastră bazată pe dialog continuu. Ne vom concentra asupra felului în care am lucrat împreună cu colegul nostru Euan McArthur la crearea unui portal digital dedicat unor consemnări fotografice-cheie ale vieții lui Richard Demarco în zona artelor vizuale, în special din perspectiva unui context cultural mai larg. Acestea prezintă multe dintre expozițiile pe care le-a realizat în cadrul Festivalului de la Edinburgh și implicarea sa revoluționară, dincolo de granițe, la nivel internațional, în special în Europa de Est în timpul Războiului Rece, dar și dincolo de ea. Proiectul de digitalizare a fost realizat în colaborare cu Galeria Națională de Artă Modernă a Scoției, care deține componente semnificative ale Arhivei Demarco din colecția proprie de „fotografii de eveniment” a acestuia. Recent a început un demers de digitalizare a unor performance-uri filmate înregistrate în mare parte în format video, în prezent depășit. În cadrul prezentării de față, vom urmări două performance-uri de Paul Neagu și un fragment din singura înregistrare completă a spectacolului The Water Hen [Găinușa de baltă] de Tadeusz Kantor.” – Arthur Watson

Arthur Watson a studiat Artă și Design la Aberdeen (1969–1974), înființînd Peacock Printmakers, un atelier de gravură și tipărituri, editură și galerie. S-a alăturat board-ului Galeriei Richard Demarco (1987) și ulterior celui al Fundației Demarco pentru Artă Europeană. Ca artist, a expus peste tot în Europa, reprezentînd de asemenea Scoția la Bienala de la Veneția (1990). A fost ales asociat al Academiei Regale de Artă și Arhitectură a Scoției (1986), devenind ulterior secretar și președinte al acesteia. S-a alăturat corpului profesoral de la Duncan of Jordanstone College of Art, Universitatea Dundee (1995) ca director al programului de Master în Arte Vizuale. Împreună cu Euan McArthur, a asigurat finanțarea proiectului Arhivei Digitale Demarco, conducînd de asemenea două expoziții în cadrul Academiei – Ten Dialogues: Richard Demarco, Scotland & The European Avant-garde (2010) și The Water Hen, Kantor, Demarco & The Edinburgh Festival (2015). Recent a realizat expoziții în Scoția, Japonia și SUA, și, la invitația Academiei Regale a Scoției, a fost curator al unei expoziții realizate în parteneriat cu Galeriile Naționale ale Scoției – Ages of Wonder: Scotland’s Art from 1540 until now (2017).

Richard Demarco a studiat la Colegiul de Artă din Edinburgh (1949–1953) și a ales Design și Artă Vizuală ca specializare secundară, curs de introducere în gravură, tipografie, pictură murală, ilustrație și producție de carte. După ce a servit în National Service in The King’s Own Borders și la Royal Army Education Corps, a început să predea la Scotus Academy, extinzînd orele de profesorat în lumea de la Traverse Theatre Club and Art Gallery. Implicarea timpurie în Festivalul de la Edinburgh a condus la înființarea Galeriei Demarco în 1966 și la transformarea inevitabilă a acesteia într-o universitate multidisciplinară după modelul Colegiului Black Mountain și al Universității Libere Internaționale concepută de Joseph Beuys. Galeria Demarco a fost asociată, mai cu seamă în Scoția, cu lumea artei din Aberdeen transpusă în realitate de Peacock Printmakers al lui Arthur Watson. Acesta a fost începutul prieteniei fructuoase dintre Richard Demarco și Watson, al cărui devotament pentru sculptură, literatură, muzică populară și artă grafică a făcut posibile colaborările lor, în Scoția și în alte țări, dedicate unor aspecte diverse ale culturii europene. În anii petrecuți la Universitatea Kingston ca profesor de studii culturale europene, colaborările lui Demarco cu Arthur Watson ca artist asociat s-au manifestat prin eforturile lor comune de a angaja Scoția într-un dialog cu Europa și în special cu țări precum Irlanda, România, Polonia, fosta Iugoslavie, Austria, Bulgaria, Georgia, Ungaria, Belgia și Franța, cu lumea lui Joseph Beuys în Germania, și Italia.

Expoziţia 24 de argumente este realizată de Institutul Prezentului în colaborare cu Muzeul Naţional de Artă al României și Arhiva Demarco, Edinburgh.

Finanţatori: Program cultural cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Ordinul Arhitecţilor din România din timbrul arhitecturii
Parteneri logistici:
DHL International Romania, Hornbach
Cu sprijinul:
British Council România, Rezidenţa BRD Scena9, CEREFREA Villa Noël, Universitatea Dundee
Partener de comunicare: DC Communication
Parteneri media: Radio România Cultural, RFI România, Zeppelin

Disclaimer: Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.

Contact: ip@institutulprezentului.ro

Imagine din „The Water Hen”, regia Tadeusz Kantor. Prin amabilitatea Demarco European Art Foundation și Demarco Digital Archive, Universitatea Dundee, Galeriile Naționale ale Scoției
Institutul Prezentului