Privind spre viitor, privind în trecut #10
program de conferințe asociat expoziției
24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971
VIVIANA IACOB
joi, 30 ianuarie 2020, 19:00
Rezidența Scena9, str. I.L. Caragiale 32, București
acces liber, eveniment în limba română
Institutul Prezentului (IP) prezintă o nouă ediție a seriei de conferințe Privind spre viitor, privind în trecut, în cadrul evenimentelor conexe asociate expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971, deschisă la Muzeul Național de Artă al României în perioada 7 noiembrie 2019 – 2 februarie 2020, care pornește de la o cercetare realizată în arhivele Demarco de la Edinburgh. Expoziția include un performance – piesa Geneză a coregrafei Miriam Răducanu, reinterpretată de artista Mădălina Dan – care a fost prezentat în cadrul expoziţiei Romanian Art Today realizată de Richard Demarco la Edinburgh, în 1971 (în cadrul secţiunii Fringe a Festivalului Internaţional de la Edinburgh). De asemenea, sînt prezentate materiale documentare în legătură cu prezența Teatrului Bulandra în selecția oficială a festivalului cu spectacolul Leonce și Lena, în regia lui Liviu Ciulei.
Povestiri din Edinburgh: Bilateralism şi diplomație teatrală în timpul Războiului Rece
Schimburile culturale româno-britanice din timpul Războiului Rece ne arată că după 1955 cele două comunități teatrale ajunseseră să se cunoască destul de bine. Această cunoaștere reciprocă depășea nivelul turneelor făcute de marile companii sau cel al vizitelor de lucru ale unor experți recunoscuți la nivel internațional. La mijlocul anilor 1970, cele două culturi teatrale erau legate printr-o o rețea transnațională de instituții și persoane şi de un public numeros de ambele părți ale Cortinei de Fier. Festivalul de la Edinburgh este parte integrantă a acestei reţele. Prezentarea se va concentra asupra proceselor, politicilor și abordărilor care au construit programul de schimburi teatrale dintre Marea Britanie și România comunistă în timpul Războiului Rece pentru a încadra evenimente precum participarea României la festivalul de la Edinburgh din 1971 în aria mai largă a mobilității caracteristice culturii teatrale a Războiului Rece.
Viviana Iacob este afiliată Institutului de Studii Teatrale de la Universitatea Ludwig-Maximilians din München (LMU). Interesele sale de cercetare sînt istoria teatrului şi a instituţiilor internaționale în Europa de Est în perioada Războiului Rece şi rolul arhivelor contemporane în studierea artelor spectacolului după 1945. A cîştigat proiecte de cercetare acordate de statul român, bulgar și maghiar şi în prezent este deţinătoarea unei burse Humboldt. În 2015, şi-a susținut doctoratul cu o teză în studii Shakespeare la Universitatea din București. Este licenţiată în istoria artei şi are un master în istoria teatrului şi a dansului. Cercetările sale sînt publicate în reviste precum East Central Europe, Journal of Global Theatre History, Revista istorică, Studia Politica.
Expoziţia 24 de argumente este realizată de Institutul Prezentului în colaborare cu Muzeul Naţional de Artă al României și Arhiva Demarco, Edinburgh.
Finanţatori: Program cultural cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Ordinul Arhitecţilor din România din timbrul arhitecturii
Parteneri logistici: DHL International Romania, Hornbach
Cu sprijinul: British Council România, Rezidenţa BRD Scena9
Partener de comunicare: DC Communication
Parteneri media: Radio România Cultural, RFI România, Zeppelin
Disclaimer: Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.
Contact: ip@institutulprezentului.ro