Privind spre viitor, privind în trecut #6
Conferințe susținute de:
Silvia Eiblmayr și Marta Kowalewska
joi, 10 octombrie 2019, 19:00
Rezidența BRD Scena9, strada I. L. Caragiale nr. 32, București
acces liber, eveniment în limba engleză
Institutul Prezentului (IP) prezintă a șasea ediție a seriei de conferințe Privind spre viitor, privind în trecut, a doua dedicată întrebărilor deschise de istoria recentă a artei textile în spațiul est-european și internațional în perioada 1960–1980, perioadă ce determină o schimbare de paradigmă în ceea ce privește modul de utilizare, interpretare și chestionare teoretică și artistică a mediului. Redefinirea posibilităţilor de lucru cu materialitatea, organicitatea şi dimensiunea imersivă a textilului la începutul anilor ’60, perioadă de turbulenţe şi transformări în geopolitica internaţională, determină repoziţionarea artei textile în cîmpul artelor vizuale, părăsirea poziţiei sale marginale în favoarea unei ascensiuni care se va păstra pînă la începutul anilor ’80. Trecerea de la formalismul specific artelor aplicate la autonomia mediului are loc prin articularea unui nou tip de discurs ce reflectă o radicalizare a viziunii artistice, formularea unei noi estetici care transgresează locurile comune şi care reuşeşte să imagineze o poziționare specifică față de anumite tradiţii locale şi practici comunale (ritualice) faţă de tensiuni ideologice şi politice sau faţă de anumite preocupări din arta minimalistă şi conceptuală a vremii. Formarea unor rețele internaționale de promovare a noilor tendințe în arta textilă, precum Bienala de la Lausanne (1962) sau Trienala de Tapiserie de la Łódź (1972), sau deschiderea unor expoziții internaționale precum Wall Hangings (MoMA, 1969), Perspectief in textiel (Stedelijk Museum Amsterdam, 1969) reușesc să aducă în prim-plan internațional poziţii artistice-reper din Europa de Est ale căror practici sintetizează căutările momentului de spațializare a mediului, de sculpturalizare și abstractizare a formelor. Prezentările de față urmăresc o repunere în context a narațiunilor artei textile, întorcînd privirea către anumite momente și studii de caz, adesea uitate sau trecute cu vederea.
Silvia Eiblmayr
„Îngerul anarhiei.” Țesăturile între alegorie și materialitate
Schimbările de paradigmă experimentate în artă după al Doilea Război Mondial au declanșat expansiunea picturii și a sculpturii în spații încărcate performativ care au inclus și implicat corpul în moduri noi, radicale. În acest proces de transgresare a mediului, una din părțile materiale ale picturii, pînza, a cîștigat o independență ambivalentă care a produs mutații atît în modul său de utilizare, cît și în semnificațiile sale. Prezentarea va discuta o serie de lucrări cruciale și va puncta în mod particular diferențele semnificative de gen în această dezvoltare, precum și diverse abordări conceptuale în utilizarea fibrelor în anii 1960 și 1970.
Silvia Eiblmayr este curator de artă contemporană, cu un doctorat în istoria artei, și trăiește la Viena. Între 1998–2008 a fost director al Galerie im Taxispalais din Innsbruck, iar între 1993–1995 director al Salzburger Kunstverein. În 2009 a fost comisar al Pavilionului Austriei la Bienala de la Veneția, împreună cu Valie Export. Din 2004 este membru al consiliului artistic al Kontakt Art Collection. A fost profesor și conferențiar, între altele, la: Academia de Arte Frumoase din Munchen; Institutul de Istoria Artei, Universitatea din Zurich; Goldsmiths College, Universitatea din Londra; Institutul de Istoria Artei, Universitatea din Viena; IKM/ Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena. Este autor și editor a numeroase publicații despre arta modernă și contemporană și a publicat “Woman as Picture”—The Female Body in 20th Century Art (Reimer Verlag, Berlin, 1993/2003).
Marta Kowalewska. Generatorii succesului
Prezentarea va discuta contextul, sursele și dezvoltarea comunității de artiști grupate în jurul Academiei de Arte Frumoase din Varșovia, precum și rolul pivotal pe care aceasta l-a avut în noua percepție asupra artei fibrelor în lume. Această disciplină artistică a crescut în popularitate în anii 1960–1970, cu o primă generație de studenți după Război, între care Magdalena Abakanowicz, Wojciech Sadley, Jolanta Owidzka, Maria Chojnacka și Barbara Levittoux-Świderska. Aceștia au avut susținerea a doi excelenți profesori: Eleonora Plutyńska, pentru care degradarea artei textile era un rezultat al separației dintre design și producția manuală, dar și al faptului că artiștii nu mai realizau propriile lor modele; și Mieczysław Szymański, care punea arta fibrelor în centrul curentelor artistice contemporane, considerînd-o un mediu de rezolvare a unor probleme formale tipice celorlaltor arte, precum culoarea, ritmul, proporția. Această abordare a reprezentat o puternică inspirație pentru tînăra generație și a deschis noi posibilități de expresie.
Marta Kowalewska este istoric de artă, curator și profesor, în prezent Curator Șef la Muzeul Central de Artă Textilă din Łódź (CMWL). Este co-editor al unor varii publicații și contributor al cărții From Tapestry to Fiber Art: The Lausanne Biennials 1962–1995. A semnat numeroase texte critice în reviste din zona artei textile și în cataloage de expoziție, precum și o serie de interviuri cu artiști polonezi proeminenți. La CMWL a fost curator, între altele, al expozițiilor Rebellion of the Matter (despre cele 15 ediții ale Trienalei Internaționale de Artă Textilă), Metamorphism — expoziție personală Magdalena Abakanowicz, dar și al unor expoziții de la Academia de Artă din Łódź. De asemenea, a fost consultant academic pentru expoziția Splendor of Textile de la Galeria Națională de Artă Zachęta din Varșovia (și co-editor al unor cataloage de expoziție). Este curator al celei de-a 16-a Trienale Internaționale de Tapiserie de la Łódź 2019.
Privind spre viitor, privind în trecut #6 este parte a proiectului Uncanny Fabrics.
Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Eveniment realizat cu sprijinul Forumului Cultural Austriac București.
Parteneri: Rezidența BRD Scena9/ Fundația9, CEREFREA/ Villa Noël.
Identitate eveniment: Sebastian Pren.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Contact: ip@institutulprezentului.ro